FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Stäng
Stäng

Hälsofördelar med surdegsbröd

Hälsofördelar med surdegsbröd
Ger bättre näringsupptag och längre mättnadskänsla


Surdegsbageriet Engdahl & Co på Skolgatan vid Lilla Torg i Halmstad öppnade i juli 2013. Innehavaren Eva Engdahl har en bakgrund som specialistsjuksköterska och har alltid haft ett stort intresse av hälsa. Eva upptäckte tidigt surdegsbrödet och dess hälsofördelar. Det gjorde även dietisten Margareta Bensow Bacos som blev positivt överraskad när hon besökte Engdahls & Co för två år sedan.

- Både jag och min man blev saliga av det goda surdegsbrödet, berättar Margareta.

Bättre näringsupptag
Margareta har i många år arbetat med diabetes, både typ 1 och typ 2. För dem som ville tänka på sitt blodsocker, saknades det ett bra rågbröd på marknaden. Ett bra rågbröd innehåller 30 % hela eller krossade rågkärnor och ska gärna vara bakat med surdeg. Margareta kontaktade då Eva på Engdahl & Co och frågade om de kunde tänka sig att ta fram ett sådant bröd. Det ville de gärna göra.

- Bröd och andra cerealieprodukter är något av det svåraste för alla som vill ha stabilare och lägre blodsockersvar. Man har i seriösa tester sett att bröd med många hela sädeskorn och surdeg, ger en långsammare blodsockerstegring. Brödet har ett lägre GI (Glykemiskt Index), påverkar näringsupptaget positivt och ger över tid ett lägre blodsocker, förklarar Margareta.

Dessutom håller man sig mätt längre, efter man ätit ett rågbröd med många hela rågkorn och surdeg. Detta kan medföra att det blir lättare att hålla vikten.

Växande hälsoproblem
Både i Sverige och i stora delar av världen, har vi ett växande problem med övervikt, typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, där olämpliga/osunda matvanor spelar en stor roll.

Även vissa cancerformer menar man kan påverkas negativt av dåliga matvanor. Efter sjukdomsutbrott kan sedan maten spela ytterligare en viktig roll. En negativ faktor är mat som höjer blodsockret snabbt. Högt blodsocker medför en ökad utsöndring av insulin, vilken kan öka risken att gå upp i vikt. Personer med typ 1 diabetes kan också uppnå ett lägre och stabilare blodsockersvar genom att välja livsmedel med lågt GI.

Med hela sädeskorn eller stora bitar av sädeskorn och surdeg är det lättare att få lägre och stabilare blodsockersvar.

- Hela eller krossade korn tar längre tid att bryta ner. Det gäller att ”lura tarmarna för fritt glukos”, säger Margareta.  Surdeg gör att det stannar längre i magsäcken. Detta medför att det tar längre tid innan glukosen kan tas upp i tarmen och medför därmed ett lägre blodsockersvar.

Lång jästid medför att stärkelsens glukosmolekyler binds ihop bättre, vilket också är positivt ur blodsockersynpunkt. Surdeg medför även till ökad nedbrytning av fytinsran, då den elimineras genom syrningsprocessen, och på så sätt kan kroppen lättare ta upp fosfor, järn och zink från maten.

- Att vi helst skall använda oss av ekologiska produkter är en annan historia och har inte med blodsockersvar och fytin att göra. Men att Engdahls använder sig av ekologiska och närproducerade produkter bidrar även det till min ”kärlek” till deras surdegsbröd och bullar, säger Margareta.